Sajber napad na aerodrome širom Evrope poremetio letove

Posljedice sajber napada koji je u petak uveče pogodio ček-in sisteme na više evropskih aerodroma nastavile su se i u nedjelju, kada su putnici nailazili na desetine otkazanih i odloženih letova. Najteže pogođen je bio Briselski aerodrom, a problemi se očekuju i narednih dana.

Briselski aerodrom je saopštio da je zatražio od aviokompanija da otkažu skoro 140 polaznih letova zakazanih za ponedjeljak, jer američki dobavljač softvera “još nije u mogućnosti da isporuči novu sigurnu verziju ček-in sistema”. Aerodrom je dodao da je u subotu otkazano 25 letova, a u nedjelju 50.

Od petka uveče, aerodromi u Berlinu, Briselu i Londonu bili su pogođeni prekidima elektronskih sistema, što je dovelo do gužvi na ček-in šalterima i natjeralo osoblje da se osloni na ručno ispisivanje bording karata ili korišćenje rezervnih laptopova. Mnogi drugi evropski aerodromi nisu bili pogođeni.

Napad je pogodio softver američke kompanije Collins Aerospace, čiji sistemi omogućavaju ček-in putnika, štampanje bording karata i oznaka za prtljag, kao i otpremu kofera. Kompanija je u subotu potvrdila “sajber-incidente” u svom softveru na “odabranim” aerodromima u Evropi.

Nije odmah bilo jasno ko stoji iza napada, a stručnjaci navode da bi u pitanju mogli biti hakeri, kriminalne grupe ili državni akteri. Evropska komisija je poručila da bezbjednost letenja i kontrola vazdušnog saobraćaja nisu ugroženi, te da nema indikacija o široko rasprostranjenom ili teškom napadu. Istraga je u toku.

Polovina letova u ponedjeljak iz Brisela otkazana

Dok su u nedjelju informacioni displeji londonskog aerodroma Hitrou i berlinskog aerodroma Brandenburg pokazivali da se dolasci i polasci polako stabilizuju, Brisel je i dalje imao ozbiljne poteškoće.

Aerodrom je saopštio da je od aviokompanija tražio da otkažu polovinu od 276 zakazanih polaznih letova u ponedjeljak, “jer Collins Aerospace još nije u mogućnosti da isporuči novu sigurnu verziju sistema za ček-in”. Otkazivanja i kašnjenja će se nastaviti sve dok ručna obrada ček-ina bude neophodna.

Matična kompanija Collins Aerospace-a, RTX Corp., u nedjelju nije odgovorila na zahtjeve za komentar. Dan ranije su naveli da rade na rješavanju problema, uz objašnjenje da je “uticaj ograničen na elektronski ček-in i predaju prtljaga i da se može ublažiti manuelnim procedurama”.

Briselski aerodrom je uspio da održi 85% zakazanih polazaka tokom vikenda zahvaljujući dodatnom osoblju i činjenici da su samouslužni kiosci i onlajn ček-in ostali operativni. Portparolka aerodroma Ihsane Chioua Lekhli istakla je da je napad pogodio samo računare na šalterima, dok su timovi koristili rezervne sisteme i laptopove kako bi olakšali proces.

Aerodromi su savjetovali putnicima da provjere status letova prije dolaska i koriste alternativne metode prijave.

“Aktivno radimo na otklanjanju posljedica prekida koji je počeo u petak i koji je uticao na Collins Aerospace sisteme”, saopštio je Hitrou. “Izvinjavamo se putnicima koji su imali kašnjenja, ali zahvaljujući saradnji sa aviokompanijama većina letova je ipak realizovana.”

Na veb stranici aerodroma Brandenburg u nedjelju je objavljena poruka: “Zbog prekida sistema kod pružaoca usluge, čekanja su duža. Molimo koristite onlajn ček-in, samouslužne terminale i uslugu brze predaje prtljaga.”

Izvor: SecurityWeek

Recent Articles

spot_img

Related Stories